Selasa, 14 Februari 2012

Komunikasi Khalayak

 KOMUNIKASI KHALAYAK

Konsep komunikasi ialah perhubungan atau interaksi yang berlaku sama ada dengan diri sendiri iaitu intrapersonal seperti bermonolog dengan diri sendiri, berfikir sendiri ataupun interpersonal iaitu komunikasi khalayak seperti ucapan atau perbahasan.
Khalayak bermaksud penerima di mana di dalam sesuatu komunikasi khalayak yang berlaku haruslah ada penyampai dan penerima. Penerima pula terdiri daripada pendengar atau audien dan juga komunikasi bertulis yang merupakan pembaca.
Khalayak boleh dibahagikan kepada dua iaitu umum dan khusus. Bagi khalayak umum, mereka merupakan orang awam yang mengikuti komunikasi khalayak contohnya penonton televisyen. Manakala khalayak khusus adalah mereka yang mempunyai minat yang tertentu dalam komunikasi khalayak. Contohnya peminat berita akan menonton rancangan berita televisyen atau peminat forum-forum agama yang mengikuti forum tersebut.
2. Apakah matlamat komunikasi khalayak?
Matlamat dalam komunikasi khalayak adalah:
a) Memberi pemahaman kepada khalayak
Penyampai memainkan peranan untuk menyampaikan komunikasi berkesan melalui penyampaian dan perlu bekerjasama dengan penerima untuk mencapai matlamat tersebut.
b) Bertukar-tukar fikiran dengan khalayak
Berlaku hubungan antara penyampai dan penerima melalui aktiviti ‘memberi dan menerima’. Perancangan awal dan analisis serta kajian harus dibuat sebelum penyampai berinteraksi dalam komunikasi khalayak.
c) Bertindak balas terhadap maklum balas khalayak
Menerima respon dari khalayak sama ada lisan ataupun bukan lisan.
d) Memenuhi kehendak khalayak
Penyampai menyusun atau membuat perancangan berdasarkan keperluan khalayak.
 Bentuk Kemahiran Komunikasi/Menyampai

1. Pengumuman
2. Kertas Kerja
3. Pengacaraan majlis
4. Laporan
5. Pengucapan awam
6. Pidato
7. Ucapan
8. Syarahan
9. Taklimat
10 Ceramah.

Sila baca setiap jenis komunikasi di atas dan buat catatan ringkas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan